Practica educativă îndelungată a demonstrat necesitatea de a încredința unui diriginte o întreagă activitate de coordonare a tuturor influențelor educative ce se exercită asupra unei clase. Dirigintele este un membru al colectivului pedagogic, desemnat în această funcție după anumite criterii: o vastă experiență educativă, o evidentă autoritate morală și profesională, activitate de predare la clasa respectivă etc.

Dirigintele reprezintă un model de conduită pentru elevi, demn de a fi urmat în activitatea și viața lor ulterioară. Fără a prelua sau a se suprapune sarcinilor celorlalți profesori, dirigintele are totuși funcții specifice și complementare față de toți ceilalți. Răspunderile sale fiind atât de mari el trebuie să aibă un profil moral deosebit și să dispună de alese calități psihice și pedagogice. Ca principal educator al clasei el orientează întreaga activitate a acesteia în așa fel, încât sarcinile școlii să fie realizate cu succes. În calitatea pe care o are el trebuie să fie permanent preocupat de sistematizarea, adâncirea și sporirea eficienței influențelor exercitate de toți factorii educativi (profesori, familie, mass-media) asupra elevilor.
În dublă calitate, profesorul-diriginte cunoaşte particularităţile individuale ale fiecărui elev şi este persoana care coordonează activitatea de învăţare a clasei, colaborarea elev-cadre didactice. Ca rezultat, poate elabora o caracteristică detaliată a tuturor parametrilor dezvoltării şi formării personalităţii elevilor. Educaţia vocaţională este realizată în cadrul orelor de dirigenţie şi al altor forme de activitate: vizite, întâlniri cu personalităţi notorii, serate tematice, concursuri etc., prin care elevul cunoaşte mai bine lumea şi perspectivele integrării în această lume. Activitatea dirigintelui se bazează prioritar pe curriculumul la dirigenţie.
Realizarea obiectivelor propuse pentru conturarea intereselor şcolare şi profesionale ar echilibra balanţa dintre necesităţile pieţei muncii şi produsul finit al şcolii. Rolul profesorului-diriginte se remarcă incontestabil, dat fiind faptul că el este coordonatorul activităţilor instructiv-educative. Dirigintele este doar unul dintre actanţii procesului educaţional realizat în şcoală. Educaţia vocaţională este influenţată şi de familie, comunitate, mass-media.
Perspectiva coordonării eforturilor tuturor factorilor educaţionali necesită din partea dirigintelui abordarea problemei date în cadrul activităţii educative cu familia. Părinţii, ca şi elevii, trebuie iniţiaţi în domeniul orientării şcolare şi profesionale. După cum arată investigaţiile efectuate, familia influenţează substanţial decizia copilului pentru o anumită profesie. Dar această influenţă, de multe ori, este determinată de factori subiectivi, fără a se ţine cont de calităţile copilului şi de posibilităţile reale de angajare în câmpul muncii. Parteneriatul familie-şcoală poate fi realizat cu succes dacă dirigintele le formează părinţilor abilitatea de a-şi studia copilul, de a-i identifica interesele şi aspiraţiile, dea-i stabili compatibilitatea cu cerinţele profesiei alese etc. În acest scop, tematica adunărilor de părinţi se va referi şi la educaţia vocaţională: ceea ce află copiii trebuie să cunoască şi părinţii. Familia va fi implicată în organizarea activităţilor extracurriculare şi petrecerea timpului liber. Reieşind din obiectivele educaţiei vocaţionale, dirigintele va proiecta şi munca sa cu părinţii.
Fără a minimiza impactul educativ al altor factori educaţionali, concluzionăm că şcolii îi revine rolul de coordonator, situaţie determinată de posibilităţile formative pe care le deţine în domeniu. Deoarece în condiţiile actuale timpul aflării copilului în şcoală depăşeşte cu mult timpul contactului său cu familia, invocăm responsabilitatea cadrelor didactice şi, în primul rând, a dirigintelui, pentru calitatea procesului educaţional, în ansamblu, şi pentru educaţia vocaţională, în particular.

Repere bibliografice
A. Băban „Consiliere educaţională”, Ed. Ardealul, Cluj-Napoca, 2001
Dalat, I., Ghidul reuşitei tale profesionale,Editura Polirom, Iaşi, 2003.

Profesor Ec. Antonescu Camelia Ștefania
Colegiul Tehnic Armand Călinescu Pitești
(Postat octombrie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top