# Aplicarea testelor naționale în învățământul obligatoriu
Testele  naționale sunt folosite  pentru  a  certifica  rezultatele individuale  ale  elevilor,  ori  pentru  monitorizarea  instituțiilor  de  învățământ  sau  a  întregului sistem  educațional. Foarte  puține  state  organizează  teste  naționale  pentru  a  sprijini  învățarea  elevilor, identificarea  nevoilor  individuale  de  învățare.
Principalele  obiective ale  testelor  naționale  standardizate  sunt:

# Danemarca: adoptarea  deciziilor  despre cariera școlară a elevilor;
identificarea nevoilor individuale de învățare.
# Italia: adoptarea deciziilor despre cariera școlară a elevilor; monitorizarea școlilor și a sistemului de învățământ.
# Franța: monitorizarea școlilor și a sistemului de învățământ; identificarea nevoilor individuale de învățare.
# România: adoptarea  deciziilor  despre cariera școlară a elevilor; monitorizarea școlilor și a sistemului de învățământ.
Frecvența testelor  naționale  variază între state. În  medie, statele europene organizează  teste  naționale în trei ani  școlari diferiți în timpul învățământului obligatoriu. Acestea  sunt obligatorii  pentru toți elevii din promoție.

Testele naționale  în Danemarca
Evaluările dețin un loc secundar în prioritățile învățământului  obligatoriu. Totul este conceput astfel încât să fie evitate situațiile  stresante atât pentru elevi, profesori sau directorul de școală. Rezultatele evaluării nu sunt făcute cunoscute elevilor și părinților, ci  doar profesorilor, cu scopul de concepere a planurilor de ameliorare  pentru elevii cu dificultăți de învățare.
Acceptarea insuccesului și critica sunt considerate ineficiente, demotivante. Abordarea pozitivă a oricărui aspect este considerată  strategie eficientă.
În Danemarca, testarea națională a fost introdusă în 1975 și  implementată complet în 2010, sub forma testelor finale, la sfârșitul  școlii secundare, dar și pentru aproape fiecare an al învățământului  obligatoriu. Acest tip de testare a fost adăugat la sistemul național de  evaluare, în scopul de a monitoriza progresele și rezultatele elevilor și  de a produce informații relevante, astfel încât profesorii să poată  satisface nevoile elevilor mai eficient, iar școlile să-și îmbunătățească  calitatea educației. Obiectivul este de a combina modelele tradiționale  de monitorizare de sus în jos cu abordările de jos în sus ale evaluării  elevilor la nivelul școlii, astfel încât calitatea învățământului este  măsurată mai eficient și îmbunătățită. Danemarca începe testarea în al  doilea an de școală, utilizând instrumente standardizate mai des decât  celelalte țări, alegând, de asemenea, să testeze un număr foarte mare  de materii.(1)
Din cel de-al doilea an de școală și până la sfârșitul învățământului  obligatoriu în Danemarca, elevii trebuie să susțină între 10 și 36 de  teste la daneză, matematică, engleză, biologie, fizică/chimie și  geografie. Testarea la fiecare din aceste discipline este obligatorie în  anumiți ani școlari specifici. În plus, teste opționale sunt  susținute în  daneză ca a doua  limbă. Examenul de absolvire a  Folkeskole includ  o listă extinsă de discipline în comparație cu gama deja destul de  largă testată în anii școlari anteriori. Testele naționale din Danemarca  bazate pe TIC, se caracterizează prin adaptări importante în funcție de  nivelul fiecărui elev. De aceea fiecare elev la fiecare nivel este  chemat să susțină un test personalizat.
Danemarca utilizează și probe practice și adoptă metode mai  inovatoare, care se adaptează mai bine pe calculator. În  “testele  naționale” din Danemarca, elevii utilizează calculatoarele pentru a  răspunde la întrebările accesate prin website, în timp ce rezultatele și  rapoartele către profesori și părinți sunt generate automat. Sistemul  pentru testarea pe calculator din Danemarca este cunoscut ca test  informatic adaptativ (CAT), care înseamnă faptul că testul se  adaptează la nivelurile individuale de abilități. Ca urmare a unui  răspuns corect, elevilor li se pun întrebări mai dificile și vice-versa. Raționamentul este acela că testele sunt mai eficiente atunci când  dificultatea item-ului corespunde cu capacitatea elevului. Cerințele  tehnologice ale acestui mod de testare sunt considerabile, atât în  privința capacității și stabilității sistemului, cât și în ceea ce privește  apelarea unei bănci foarte largi de itemi cu exact acea combinație de  itemi priviți și de înaltă calitate. În Danemarca o cercetare efectuată  de Institutul Danez de Evaluare în 2002 a identificat faptul că  disciplinele acoperite  de testele naționale pentru certificatul acordat  la sfârșitul învățământului obligatoriu – și mai ales la limba daneză și  la matematică – au fost considerate mai importante decât alte  discipline, cum ar fi istoria, biologia și geografia. Ca rezultat, școlilor  li s-a alocat o prioritate mai mare pentru dezvoltarea profesională  continuă a profesorilor care au predat disciplinele de la testele  naționale.

(1) Eurydice- National Education Systems, disponibil https://eacea.ec.europa.eu

Prof. Lifoe Claudia Mariana
Școala Gimnazială Albeștii de Argeș
(Postat octombrie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top