Se știe că fiecare elev poate învăța, iar sarcina cadrelor didactice este de a identifica experiențele de învățare care motivează elevii și care contribuie la creșterea randamentului școlar.
În lumea informaticienilor este cunoscut că „folosirea calculatorului este limitată doar de lipsa de imaginație a utilizatorului“ – deci numai faptul că noi nu vrem sau nu putem să folosim calculatorul în rezolvarea unei probleme este singura limitare posibilă.
Calculatorul nu va înlocui niciodată total acțiunea profesorului dar a ignora rolul și importanța lui înseamnă a te opune firescului. Este evidentă necesitatea accesului la informație, este evidentă necesitatea utilizării calculatorului în toate școlile, măcar pentru asigurarea reală a șanselor egale în educație.
Posibilitățile de informare, prelucrare și stocare pe care le oferă calculatorul, constituie oportunități de ameliorare a actului didactic. Calculatorul poate fi un prieten de nădejde!
Cu ajutorul unui calculator:
■ se pot elabora și redacta pe calculator planuri de lecții, schițe, desene, scheme, fișe de lucru individuale sau de grup, pentru elevi; aceste materiale, stocate sub formă de fișiere, pot fi periodic actualizate, pot fi listate la imprimantă apoi multiplicate pentru toți elevii clasei;
■ se pot utiliza facilități multimedia pentru a susține auditiv și vizual teoria (prezentări multimedia)
■ se pot accesa informații de pe CD-uri, dischete;
■ se pot elabora schițe structurate ce conțin elementele esențiale din tema discutată (asigură atât fixarea ideilor cât și feed-back-ul atunci când se revine ulterior la schița respectivă – și permit utilizarea metodelor moderne de evaluare - portofoliul va conține materialele acumulate pe parcursul anului pe care elevul le consideră necesare sau care i-au fost folositoare/i-au plăcut cel mai mult etc.)
Exemple de implicare a calculatorului în procesul de predare-învățare:
Anatomia
Obișnuita oră de anatomie poate fi ajutată foarte mult de calculator. Există în acest sens programe specializate pe CD-uri, cum ar fi „Bodywork“ care are multă documentație, dar și multe imagini, animații, care prezintă cam tot ce se poate despre corpul uman, de la celulă până la alcătuirea și funcționarea creierului uman.
Confruntați cu acest program, elevii au avut reacțiile următoare: „Ia uite cum funcționează inima, ia uite unde era așezat oscior… sau mușchi sau…!“, sau „Ce ușor am putea înțelege multe lucruri dacă am avea la ora de anatomie acest program!“ Deși oferta este vastă se mai pot crea suplimentar animații speciale care să ilustreze un anumit eveniment pe care profesorul vrea să-l pună în evidență.
Limba engleză
Există multe programe care i-ar putea ajuta pe elevi să învețe o limbă străină ușor și plăcut. Pentru aceasta este nevoie de calculator cu placă de sunet și boxe.
Matematica – fișe didactice
Profesorul de matematică a redactat câteva fișe de matematică, cu tema: „Cum se rezolvă orice problemă de geometrie“, „Cum demonstrăm că două drepte pot fi perpendiculare“ ș.a.
A scos la imprimantă aceste fișe, apoi le-a multiplicat la copiator și le-a distribuit elevilor din clasă. A constatat că, prin modul de schematizare și redactare, elevii au reușit să înțeleagă și să rețină mai ușor elementele de teorie din fișe, elemente ce stau la baza rezolvării mai multor probleme.
Istorie – studiul acestei materii se poate face „pe viu“ deoarece cu ajutorul calculatorului și a unei enciclopedii pe CD, elevii au posibilitatea să afle despre evenimente petrecute cu mult înainte de a se naște și pot chiar să le vadă.
Geografia poate fi predată folosind imaginile realizate profesionist, ce pot fi găsite fie pe Internet fie pe dischete. Toate informațiile statistice pot fi prezentate prin grafice cu performanțe deosebite ce vor impresiona elevii, asigurând receptarea eficientă a mesajului. Cu calculatorul poți vizita orice colț al planetei acum: fie pe Everest, fie în pădurile tropicale - printr-un simplu click!!!
Muzica – Ora de muzică poate fi asistată de calculator?
În școli din Anglia se folosește computerul în principalele etape ale predării muzicii. În prima etapă se pune accentul pe folosirea computerului pentru înregistrarea sunetelor, apoi copiii studiază muzica din diferite timpuri și locuri și în partea a treia pot asculta bucăți muzicale create de diverși compozitori, pot citi scurte biografii ale acestora. Cu ajutorul unor programe speciale copiii au acces la o bancă de sunete emise de peste 200 de instrumente din întreaga lume.
Discipline tehnice – utilizarea aplicațiilor tip CAD
Aplicațiile de tip CAD sunt aplicații de proiectare asistată pe calculator (în limba engleză, “Computer-aided design” – CAD); aceasta poate fi definită ca o activitate de utilizare a unui sistem de calcul în proiectarea, modificarea, analiza şi optimizarea proiectării. Sistemul de calcul este format din echipamente şi programe care asigură funcţiile necesare în proiectare. Aceste tipuri de soft (CAD) utilizează calculatorul pentru a sprijini procesul de proiectare. Programele specializate CAD există pentru multe tipuri de proiectare: arhitectură, inginerie, electronică, drumuri etc.
Un exemplu de aplicație ce utilizează proiectarea asistată de calculator pentru proiectarea îmbrăcămintei este cea creată de firma Gemini Cad Systems.
Dorința de a fi unici într-o societate globalizată duce la creșterea cererii de produse personalizate, motiv pentru care se asistă astăzi la tranziția de la producția de masă la personalizarea de masă.
Cu ajutorul acestui sistem se propune o abordare nouă a problemei, în sensul că în loc să fie stocate sute de valori predefinite, proiectul CAD conține o listă de parametri variabili (întrebări de adresat), opțiuni (alternative posibile din care se alege cea dorită) și acțiuni (operații care se fac asupra modelului în funcție de răspunsurile alese). În acest mod, sistemul CAD nu va mai crea sute de variante predefinite, ci va crea în timp real o singură variantă, cea generată prin răspunsurile primite de la utilizator.
Designerul are posibilitatea să editeze întregul scenariu de întrebări și posibile răspunsuri și să definească ce acțiuni se vor produce în funcție de opțiunile alese de client (de obicei, e vorba despre a scoate sau adăuga piese în tiparul articolului). Pentru fiecare întrebare sau răspuns, designerul poate adăuga elemente grafice edificatoare și explicații sau sfaturi pentru client. În același timp, el poate crea diferite reguli și condiții pentru a stabili când este necesară o întrebare și când nu, ori unde trebuie incluse în lista cu opțiuni anumite variante de răspuns.
Pentru elevii liceelor cu profil tehnic, și nu numai, este vital să aibă cunoștințe practice în domeniul pe care îl studiază, și să aplice practic ceea ce învață în anii de liceu.

Bibliografie
[1] Gemini Cad Systems - www.geminicad.com
[2] http://www.tribunainvatamantului.ro/calculatorul-mijloc-didactic-in-procesul-de-predare-invatare/
[3] http://www.rasfoiesc.com/educatie/didactica/MODALITATI-DE-UTILIZARE-A-CALC42.php
[4] http://aedupractica.blogspot.com/2017/05/utilizarea-calculatorului-in-procesul.html

Prof. Silvia Corbu
Prof. ing. Elena Rodica Foarcea
Colegiul Tehnic ”Armand Călinescu” Pitești
(Postat martie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top