Prima zi din viaţă, prima zi în grădiniţă sunt evenimente pe care părinţii şi în unele cazuri copii le ţin minte. Ele, de multe ori, sunt păstrate în “documente  de suflet”, și anume ”fotografiile”
Primul contact mai lung pe care îl are copilul cu mediul social îl reprezintă grădinița, care va fi locul unde copilul îşi va petrece jumătate de zi, alături de alţi copii şi de o persoană adultă (educatoarea).

În primii ani de viaţă, formarea copilului se realizează mai ales sub influenţa părinţilor, aceștia fiind primii agenţi de modelare  Mai târziu creşte rolul celor apropiaţi ca vârstă: colegii de grupă de la grădiniţă, colegii de clasă, copiii din vecinătatea locuinţei, prietenii etc.
Familia este pentru copil primul grup în care exersează comportamentele sociale şi se descoperă pe sine, este instituţia cea mai stabilă, responsabilă de păstrarea şi dezvoltarea tradiţiilor culturale.
Vârsta preşcolară este, fără îndoială, temelia educativă a întregii vieţi. Datorită vârstei mici, educaţia preşcolară capătă caracter specific. Această perioadă, ca îngrijire şi educaţie, formează temelia întregii vieţi de mai târziu.
Asigurarea unui parteneriat real între aceştia cât și implicarea părinților în activitățile desfășurate la grupă va duce implicit la o educaţie corectă a copiilor, la evitarea erorilor în educaţie şi la soluţionarea problemelor care apar.  
La venirea în grădiniță, copiii sunt temători, apare sentimentul abandonului alături de persoanele pe care le cunoaşte mai mult sau mai puţin. În acest moment este începutul parteneriatului dintre grădiniţă şi familie.
Parteneriatul grădiniţă-familie implică informarea teoretică a părinţilor în problemele de psihopedagogie preşcolară. Educatoarea poate avea discuţii personale sau colective cu aceştia, dezbătând diverse teme: “Cum ne jucăm acasă cu copiii noştri”, “Cum putem contribui la dezvoltarea limbajului copiilor”, “Care sunt problemele copilului singur la părinţi”. Se pot ţine lectorate cu părinţii şi şedinţe pe diferite teme în cadrul cărora sunt invitaţi specialişti (medici, logopezi, psihologi).
Grădiniţa trebuie să organizeze cu familia un parteneriat educațional. Mijloacele aflate la îndemâna educatoarelor pentru a-i determina pe părinţi să fie parteneri activi în educaţia copiilor sunt: ședințele cu părinții, acțiuni comune părinți și copii, vizite la domiciliul copiilor, discuții zilnice cu părinții sau atunci când evenimentele le solicită.
O altă modalitate de a implica părinţii în activităţile grădiniţei se realizează prin întâlniri programate, la care pot participa şi rudele care doresc să se implice în educarea copilului. Aceste întâlniri se pot realiza sub forma unui program: filme, prezentări, jocuri de rol. În urma discuţiilor pe o anumită tema părinţii pot învăţa unii de la alţii cum să găsească soluţii la problemele reale cu care se pot confrunta în familie la un moment dat. Pentru educatoare este o modalitate de a afla multe lucruri despre ei şi copii lor, despre modul lor de viaţa acasă.
Temele alese în cadrul lectoratelor pot fi stabilite de educatoare, în urma celor constatate sau pot fi alese la propunerile părinţilor.
La sfârşitul activităţii părinţii pot completa diverse chestionare. Întâlnirile se pot concretiza în fişe de observaţie pe care educatoarea le poate completa, pentru fiecare copil.
Părinţii sunt partenerii şi colaboratorii educatoarelor în educaţie şi nu specialişti. Putem elabora materiale sub formă de pliante, mici anunţuri, fluturaşi pentru părinţi conţinând informaţii despre nivelul cunoştinţelor şi deprinderilor copilului la diferite vârste. Părerea părinţilor este importanta, dar noi stabilim ceea ce trebuie să ştie copilul când termină grădiniţă.
Părinţii pot da o mână de ajutor efectiv în grădiniţă. Trebuie să utilizăm aptitudinile deosebite ale părinţilor. Dacă un părinte este muzician putem să-l implicăm în activităţi prin realizarea unui moment deosebit pe parcursul zilei.
O atmosferă deschisă şi prietenoasă va duce la respectarea deosebirilor culturale şi etnice, dar va preveni şi abandonul şcolar. O legătură deosebită între educatoare și părinţi v-a duce la o relaţie deosebită între copii şi educatoare.
 Experienţa pedagogică demonstrează că reuşita integrării sociale depinde în mare măsură de calitatea formării grupului de copii, a relaţiilor dintre ei şi a modului în care se supune grupului (respectă munca colegilor , să nu strice jucăriile, lucrările colective pe care le realizează etc).
Participarea părinţilor la unele activităţi ale grădiniţei( şezători, vizite, excursii, activităţi comune, lecţii deschise, expoziţii ale copiilor) şi chiar implicarea acestora în organizarea, desfăşurarea lor le vor permite o mai bună cunoaştere a particularităţilor propriilor copii, a dificultăţilor pe care aceştia le întâmpină în activităţi
Un părinte se poate considera împlinit atunci când împreună cu grădiniţa ori şcoala reuşește să educe copilul astfel încât el să aprecieze munca, să fie util în societate.
Dialogul dintre familie şi educatoare este benefic, fie că se desfășoară cu fiecare familie separat, fie că se desfășoară în cadrul şedinţelor cu părinţii, el contribuie la desfășurarea în bune condiţii a procesului instructiv-educativ pentru că:
- modul de viaţă al familiei este modul în viaţă al copilului;
- familia este modelul pe care copilul îl imită;
- comunicarea intrafamilială sprijină dezvoltarea psihofizică a copilului şi formarea personalităţii;
- şedinţele cu părinţii si dialogul individual educatoare-părinte contribuie la formarea viitorului adult.
Prin toate activităţile realizate în grădiniţă urmărim să-i facem pe copii să deosebească binele de rău, să ştie ce se cuvine şi ce nu se cuvine să facă, să fie toleranţi atât cu ei cât şi cu cei din jur. De la simple cunoştinţe şi fapte de viaţă să-i determinăm pe copii să aibă atitudini personale participative, să-i învăţăm că nu pot să trăiască singuri ci numai împreună cu ceilalţi.

Bibliografie
# Eduard Dăncilă și Ioan Dăncilă – Noi și copilul nostru ne pregătim pentru școală, 2003, Editura Edid
# Anton Moisin – Arta educării copiilor și adolescenților în familie și școală, 2001, E.D.P. București
# Magdalena Dumitrana – Didactica Prescolară, 1998, Ed. V&I Integral București

Prof. înv. preșc. Teodorescu Camelia
GPP Valea Iașului
(Postat martie 2019)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top