34Mai mult decât pericolul hiperactivităţii, marea majoritate a copiilor riscă să manifeste sindromul televizorului: petrec o mare parte din timpul lor liber aşezaţi în faţa televizorului sau a ecranului jocurilor video, ronţăind continuu chipsuri şi gustări.

Se trezesc cu muzica de la radio, iau micul dejun cu televizorul deschis, merg la grădiniţă cu gândul la desene animate. Odată întorşi acasă, se lansează în universul exploziilor, al fulgerelor şi bubuiturilor jocurilor video.
Până seara, hipnotizaţi de nesfârşitele şi atractivele efecte speciale de pe ecran, se prăbuşesc epuizaţi şi ameţiţi.
Nu mai există aşteptare, repaus, o duminică liniştită, o seară pentru observarea stelelor, o după-amiază petrecută întinşi pe o bancă în parc sau rezemaţi de un perete privind jocul norilor pe cer. Copiilor le lipseşte jocul cel liber şi lipsit de griji.
Atunci, cum vom proceda? Cum să le redăm copiilor noştri gustul jocului? Al lenei creative, al timpului pierdut dar nu risipit? Oferindu-le posibilitatea de a practica o artă, concluzionează mulţi experţi. Se poate spune că arta este o formă de joc.
De fapt, pentru a respecta regulile precise, arta şi jocul se bazează pe imprevizibilitate şi inventivitate. Copiilor le place să pătrundă în zone necunoscute, să creeze imagini, situaţii şi fantezii neîncercate până atunci.
Puţin câte puţin copilul câştigă controlul deplin asupra propriului corp şi asupra acţiunilor sale, şi, în plus, inventează, creează, improvizează. Astfel ajunge în faza de măiestrie.
Prin acest tip de joc se deprind abilităţi, se observă reguli complexe, se urmăreşte o disciplină. Cunoştinţele obţinute vor rămâne moştenire preţioasă pentru tot restul vieţii.
Când alegem activitatea pe care să o practice un copil, să încercăm să ne debarasăm de ambiţiile şi nostalgiile noastre şi să facem un efort pentru a evalua obiectiv posibilităţile şi înclinaţiile copilului.
Dacă, apoi, acestea coincid cu ale noastre, cu atât mai bine. Prin urmare, să decidem noi: ţinând cu siguranţă cont de dorinţele copilului, de aptitudinile sale şi de personalitatea sa, dar şi de obiectivele educaţionale pentru a-i îmbogăţi viaţa. Ne va fi recunoscător.
Este important ca, odată aleasă activitatea, copilul să nu se răzgândească. De aceea, este datoria noastră să procurăm toate informaţiile posibile asupra centrului respectiv, pentru a nu fi chiar noi cei care vrem să-l schimbăm, nemulţumiţi de alegerea făcută.
Pentru o primă orientare, putem avea încredere în telefonul fără fir, dar înainte de toate trebuie să verificăm dacă ceilalţi părinţi au aceleaşi criterii de apreciere ca şi noi. Dacă, pentru ei, ceea ce contează este ca micuţii să se distreze, poate că nu este cazul să le ascultăm părerile. Este bine să alegem un centru care are o recunoaştere oficială.
Pentru activităţile sportive, putem verifica, de exemplu, dacă respectivul face parte dintr-o federaţie sau asociaţie naţională.
Pentru activităţile artistice, putem verifica dacă se folosesc metode de predare recunoscute.
Cel mai bine este să vizităm chiar noi centrul şi, dacă este posibil, să asistăm la câteva lecţii.
Să observăm atmosfera care se respiră. Ar trebui să vedem că micuţii se distrează dar sunt puşi şi la treabă; că nu se învârt degeaba prin cameră, fără vreo sarcină precisă, dar nici că sunt puşi să înveţe ca nişte papagali, sau supuşi unor reguli rigide ca elevii unei şcoli militare.

Bibliografie
1.Gheorghe, V., Criveanu, N., Drăgulinescu, A., Efectele micului ecran asupra minţii  copilului, Bucureşti, Editura Prodromos, 2007.
2.Golu, M., Păişi-Lăzărescu, M., Psihologie: manual pentru clasa a X-a, Bucureşti,  Editura Economică-Preuniversitară, 2004.
3. Petrea, I., Şi tu poţi fi supernanny, Bucureşti, Editura Trei, 2007.
4. Sachelarie, M., O. (coord)., Bulgaru, I., Langa, C., Probleme de sociologia educaţiei,  Piteşti, Editura Universităţii din Piteşti, 2002.
5. Silverstone, R., Televiziunea în viaţa cotidiană, Iaşi, Editura Polirom, 1999.

Director, Ştefania Bogdan
Prof. Daniela Sima
G.P.P. ,,Rază de Soare”, Piteşti
(Postat aprilie 2018)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top