05Ne-am obișnuit cu toții în ultimii ani cu programul „Săptămânii Altfel”, “Școlii Altfel” sau “Să știi mai multe, să fii mai bun!”, ce constă în derularea, la nivelul fiecărei unități de învățământ, a unui orar special format doar din activități cu caracter non-formal.

Reacțiile elevilor sunt diverse în fața propunerilor noastre: unii ne bucură prin prezență și implicare, alții ne întristează prin absență. Indiferent cum ar sta lucrurile, noi, dascălii ne bucurăm, cu siguranță, să ieșim puțin din rutină, să dăm frâu liber creativității, despre care se spune că este favorizată în momentele de destindere petrecute în natură, să educăm dragostea, respectul pentru frumosul din natură, artă, cultură.
De asemenea, suntem încântați atunci când îi vedem pe elevii noștri implicați în activități extrașcolare și extracurriculare, care să le valorizeze talentele, preocupările extrașcolare și competențele în domenii cât mai diverse și interesante. În aceeași măsură ne bucurăm atunci când soiul acesta de activități aduce un plus de valoare întregii comunități școlare, prin competențe, coeziune și spirit de echipă.
Educația extracurriculară are un rol bine stabilit în formarea personalității elevilor noștri. Educația, prin activitățile extracurriculare, urmărește identificarea și cultivarea corespondenței dintre aptitudini, talente, precum și stimularea unui comportament creativ în diverse domenii.
Având  grijă ca obiectivele instructive-educative să primeze, dar să existe în mod echilibrat și momente recreative, de relaxare, vom obține rezultate deosebite. Prin faptul că elevii se supun de bună voie regulilor și își asumă responsabilități, ei se autodisciplinează. Prin acest tip de activități, cadrul didactic reușește să-și cunoască mai bine elevii, să-i dirijeze, să le influențeze dezvoltarea și să-i pregătească mai bine pentru viață.
Scopul principal al activităților extrașcolare este antrenarea elevilor în programe cât mai variate și bogate în conținut, cultivarea interesului pentru activitățile socio-culturale, fructificarea talentelor personale, maximizarea potențialului intelectual, stimularea activității de învățare, întregirea și desăvârșirea a ceea ce elevii acumulează în cadrul lecțiilor.
În cadrul activităților organizate în mijlocul naturii, al vieții sociale, copii se confruntă cu realitatea și percep activ, prin acțiuni directe, obiecte, fenomene, elevii formându-și sentimentul de respect și dragoste față de natură, față de om și realizările sale.
Activitățile extrașcolare bine pregătite sunt atractive la orice vârstă. Ele stârnesc interes, produc bucurie, facilitează acumularea de cunoștințe și dă fiecăruia posibilitatea să se afirme conform naturii sale. Realizarea obiectivelor propuse depinde de profesor, de talentul lui, de dragostea lui pentru elevi, de modul creativ de abordare a temelor, de punerea în valoare a posibilităților și resurselor de care dispune clasa de elevi.
Să nu uităm, așa cum ne amintește și Maria Montessori, că nu-i educăm pe copiii noștri pentru lumea de azi, care nu va mai exista când ei vor fi mari și “nimic nu ne permite să știm cum va fi lumea lor”, ci să-i învățăm să se adapteze.
Elevii de la Liceul Tehnologic „Astra”, în data de 29 martie 2017, s-au întrecut în a reprezenta o țară din Uniunea Europeană, în cadrul proiectului „Școli-ambasador ale Parlamentului European”!
Fiind mari iubitori de limbă, cultură și civilizație franceză, elevii de la clasa a XI- a B si a XII-a C și-au ales ca țară reprezentativă  Franța. A fost momentul oportun să rememoreze o parte din istoria Franței, au căutat cu interes informații și imagini, realizând un panou care reconstituie elemente importante din cultura și civilizația franceză, simboluri precum: Marianne, cocoșul galic, simbolistica culorilor care compun steagul Franței, forma hexagonală pe care aceasta o deține pe hartă. Nu au uitat nici de faptul că Parisul rămâne încă un centru important al modei și nici de gastronomia fină și rafinată a Franței: tradiționala baghetă, savuroasa tartă cu lămâie, gogoșile, cornurile cu ciocolată și nu în ultimul rând, madeleina, celebra prăjitură a scriitorului Marcel Proust - pretextul lui de a crea și a introduce în literatura franceză o tehnică cu totul inovatoare, capabilă să revoluționeze genul romanesc - memoria involuntară, care-i permite nu numai să-și depene copilăria, dar și să o retrăiască - facultate psihică, depozitar al percepțiilor și al sentimentelor trăite, singura aptă să ne redea trecutul și esența profundă a ființei noastre.  Ne-am amintit cu bucurie că senzațiile potrivite să îndeplinească această funcție miraculoasă sunt gustul și mirosul; sprijinindu-se pe senzații, memoria involuntară le transformă în emoții și sentimente. Proiectul fundamental al scriitorului a fost acela de a converti senzațiile într-un echivalent spiritual, considerând că singurul mijloc pentru a păstra aceste momente privilegiate este opera de artă-singura capabilă să învingă timpul.
Cert este că elevii noștri au fost încântați să-si amintească toate aceste informații utile și, mai ales, au înțeles faptul că, atunci când învățăm o limbă străină, nu-i de-ajuns să știm să o înțelegem, să o vorbim, să o scriem corect, ci este necesar să avem și un minim de cunoștințe elementare de cultură și civilizație în privința acelui popor. Au înțeles și că fără o distribuire corectă a sarcinilor, fără atenție la detalii (unul din motto-urile noastre fiind: „Excelența constă în detalii!”), fără a pune suflet sau mai bine zis, fără a pune o parte din noi în ceea ce facem, nu am putea realiza mare lucru.
Pe de altă parte, ca profesor îndrumător, am citit în ochii unora dintre ei bucuria de a oferi necondiționat o parte din timpul, energia și disponibilitatea lor. Am redescoperit copii responsabili, ingenioși, punctuali, care știu să ducă la bun sfârșit ceea ce au început, să onoreze promisiunile făcute, copii care știu să se implice, fără a aștepta nimic în schimb, înțelegând cu mintea și sufletul lor de adolescenți că aceasta este misiunea lor pe care trebuie să o îndeplinească-certitudine care nu poate decât să mă bucure, să-mi dea noi elanuri în a practica în continuare, cu devotament,  profesia de dascăl și de a mai da o șansă învățământului românesc care pare a fi în derivă…

Prof. Roșu Lenuța
Liceul Tehnologic „Astra” Pitești
(Postat aprilie 2018)

Scoli mediul rural

Scoli mediul urban

PUBLICITATE

Go to top